منو


ورود عضوها

امروز

بهمن ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷
۸
۹
۱۰
۱۱
۱۲
۱۳
۱۴
۱۵
۱۶
۱۷
۱۸
۱۹
۲۰
۲۱
۲۲
۲۳
۲۴
۲۵
۲۶
۲۷
۲۸
۲۹
۳۰

جستجو



آمارسایت

مرکز آموزشی صالحه

مقدمه :

یکی از گروه های دانش آموزان استثنایی ، دانش آموزان با نیازهای ویژه ذهنی می باشند ،هوشبهر این طیف بین 50 تا 70 می باشد .

 افرادی که سطح عملکرد هوش و رفتارهای سازشی آنها به میزان زیادی از حدمتوسط کمتر  بوده به طوریکه در طی مراحل رشد نیز مشهود می باشد.

عوامل بسیاری در وقوع معلولیت ذهنی دخالت دارند که عبارتند از:

1-عوامل قبل از تولد مانند : عوامل ارثی و ژنتیکی ، مصرف الکل و دخانیات ،مسمومیت ،ناسازگاری عامل خونی ،بیماریهای عفونی مادر ،ضربه و صدمات در حین بارداری و ... 

2- عوامل حین تولدمانند : نارسی نوزاد و زایمان طولانی و کمبود اکسیژن و....

3- عوامل بعد از تولد مانند: انواع بیماریهای عفونی مثل مننژیت ،ضربه مغزی ، سوء تغذیه ،مسمومیت دارویی و غذایی و...

سن و  نحوه پذیرش دانش آموزان با نیازهای ویژه ذهنی

1-    دوره پیش دبستان:4تا 6 سال
 
نحوه پذیرش : با توجه به کند بودن آهنگ رشد در حیطه های کلامی و غیر کلامی و مراجعه به کارشناسی گروه دانش آموزان کم توان ذهنی و بررسی تخصصی ، نوآموز به مدارس استثنایی ارجاع داده می شود .

محتوی آموزشی این دوره:پرورش حواس ،تقویت مهارتهای حرکتی ،افزایش مهارتهای اجتماعی ، کاردرمانی،گفتار درمانی و مشاوره خانواده

2-دوره آمادگی 1و2(6تا 8 سال )
نحوه پذیرش : شناسایی درطرح سنجش نوآموزان بدو ورودبه مدرسه و ارجاع به مدارس استثنایی  
محتوی آموزشی :
این دوره پیش نیاز ورود به دوره ابتدایی می باشد و نوآموز بسته به توان خود از 1تا 3 سال می تواند آن را طی کند .

تقویت حواس در سطح گسترده تر ، مهارتهای پیش نیاز خواندن و نوشتن ، توانبخشی شامل : کاردرمانی ، گفتار درمانی و مشاوره خانواده
 
3- دوره ابتدایی (6تا17 سال ) کتب این دوره متناسب با هوشبهر این گروه تدوین شده است .

کتب کلاس اول در سه جلد تقسیم بندی شده است که دانش آموز با توجه به توان ذهنی خود می تواند از 1 تا 3 سال در این پایه توقف داشته باشد هر چه هوشبهر دانش آموز به 70 نزدیکتر باشد این پایه را زودتر طی می کند و هر چه به 50 نزدیکتر باشد توقف او در این پایه بیشتر است.

در سایر پایه ها (دوم تا ششم ابتدایی ) کتب در یک جلد  تدوین شده است که دانش آموز باید حداکثر تا 17 سال دوره ابتدایی را طی نماید .


آشنایی با مرکز ابتدایی صالحه

این آموزشگاه در سال 1380 توسط اداره کل نوسازی استان خراسان احداث گردید و پذیرای دختران کم توان ذهنی آموزش پذیر در محدوده شهرک غرب شامل قاسم آباد،جاهد شهر ،الهیه و کوشش می باشد . در حال حاضر حدود 80دانش آموز از 4 سال تا17 سال دارد که در 12 کلاس درسی سازماندهی شده اند.

پیش دبستانی(4تا6 سال ) دو کلاس آمادگی 1و2 (6تا 9 سال)دو کلاس  پایه های اول 3 کلاس – دوم تا ششم هر کدام یک کلاس – یک کلاس هوشمند  دو کلاس نیمه هوشمند – سالن اجتماعات و سالن ورزشی که به همت خیر محترم سرکارخانم قدسیه بهزادیان  ( حمیدی )  ساخته شده است .

تعداد پرسنل 25 نفر می باشند که شامل مدیر ،معاون ،آموزگاران، سرپرست آموزش ،مربی تربیت بدنی مربی مهارت آموزی ،مربی بهداشت مشاور،کاردرمانگر،گفتاردرمانگر متصدی سایت و نیروهای خدماتی می باشد .

رشته تحصیلی پرسنل آموزش : 75درصد کودکان استثنایی – 15 درصد علوم تربیتی – 10 درصد آموزش ابتدایی و سایر رشته ها می باشد .

 واحد های فعال :
واحد آموزش :این واحد تحت نظارت سرپرست آموزش می باشد که برنامه ریزی جهت بهره مندی دانش آموزان از کلاس درس ، اتاق مهارت آموزی ، ساعت تربیت بدنی و توان بخشی را بر عهده دارد.

-    ارزیابی و تهیه پرونده تحصیلی و نظارت بر پیشرفت تحصیلی دانش آموز
-    برگزاری کارگاه آموزشی و جلسات ویژه معلمین
-    برنامه ریزی جهت بازدیدهای علمی –آموزشی
-    رفع موانع آموزشی و همراهی با  معلم
 
واحد بهداشت :
اهم فعالیتها : کنترل بهداشت و ایمنی محیط مدرسه ،تشکیل پرونده بهداشتی و پیگیری مراقبت های خاص دانش آموزان ،تهیه و تنظیم آمار های بهداشتی ،کنترل رشد و بهداشت فردی دانش آموزان و مداخله و ارجاع در مواقع ضروری وآموزش بهداشت فردی به دانش آموز

واحد گفتاردرمانی :
در این واحد طی ارزیابی های مختلف و برنامه های درمانی که برای هر دانش آموز بر طبق تفاوت های فردی آنها نوشته می شود تلاش می گردد تا دانش آموز بتواند از حداکثر توانایی خویش جهت برقراری ارتباط با دیگران  استفاده کند .

واحد کاردرمانی :
کاردرمانی علم وهنر استفاده از فعالیت های درمانی هدفمند جهت افزایش توانایی های عملکردی فرد در رسیدن به حداکثر استقلال است . این واحد با پذیرش و غربالگری اولیه نوآموزان سه روز در هفته ارائه خدمات می نماید .

واحد مشاوره :
اهم فعالیتها: تشکیل پرونده مشاوره برای دانش آموز با مصاحبه ، مشاهده – شناسایی مشکلات رفتاری و تلاش جهت رفع آن با کمک معلم وخانواده – برگزاری جلسات مشاوره و آموزش خانواده – کمک به پذیرش کودکان معلول از طرف خانواده و کاهش تعارضات

فعالیتهای فوق برنامه درسالهای اخیر :
-    کسب مقام انجمن اولیا و مربیان برتر کشوری در سال تحصیلی 90-89
-    کسب مقام در جشنواره سرود و نمایش دانش آموزان با نیازهای ویژه ذهنی در سالهای 91و 92
-    کسب مقام سوم در مسابقه احکام دانش آموزان با نیازهای ویژه ذهنی در سال تحصیلی 93-92
-    کسب مقام سوم در مسابقه احکام دانش آموزی مراکز استثنایی مشهد در سال تحصیلی 93-92
-    کسب مقام دوم در مسابقات ورزشی رشته دو ومیدانی –دو سندرم داون در سال تحصیلی 93-92
-    کسب مقام سوم ورزشی در رشته گوی رانی دانش آموزان با نیازهای ویژه ذهنی در سال تحصیلی 93-92