منو


ورود عضوها

امروز

بهمن ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷
۸
۹
۱۰
۱۱
۱۲
۱۳
۱۴
۱۵
۱۶
۱۷
۱۸
۱۹
۲۰
۲۱
۲۲
۲۳
۲۴
۲۵
۲۶
۲۷
۲۸
۲۹
۳۰

جستجو



آمارسایت

هنرستان دکتر هادوی

سخن ازکودکان استثنایی، سخن از تفاوت‌هاست، سخن از ایفای مسوولیت‌هاست، سخن از احیای انسان‌هاست، سخن از تکلیف‌ها و انتظارهاست، سخن از شناخت ویژگی‌ها و توانایی‌هاست، سخن از قابلیت‌هاست و سرانجام سخن از رفع موانع و هموار کردن طریق رشد و شکوفایی استعدادهاست.

 کلمه استثنایی، واژه‌ای جامع و کلی است که به معنای دقیق کلمه شامل همه انسان‌ها می‌شود، زیرا خلقت انسان از دیدگاه الهی، خلقتی ویژه و استثنایی است.

حقیقت آن است که رشد فرهنگی و اعتلای ارزش‌های هر ملتی بستگی به میزان توجه آنها به حقوق حقه همه افراد جامعه به طور اعم و افراد استثنایی به طور اخص دارد. لذا باید شیوه‌ای اتخاذ شود که این کودکان استثنایی به تناسب ویژگی‌های خود از برنامه‌های آموزشی برخوردار شوند.

در نیل به این هدف است که علاوه بر دولت، حمایت اقشار مردم علی الخصوص فرهیختگان و دلسوزان، می تواند راهگشا باشد و موانع پیش رو را بردارد.

در این راستا، مرکز آموزشی استثنایی دکتر فاطمه هادوی در سال 1385 به همت خیّرمحترم سرکار خانم دکتر فاطمه هادوی در منطقه ی سیّدی شهر مشهد تأسیس و زیر نظر آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی فعالیت خود را در زمینه ی آموزش دانش آموزان دارای نیازهای ویژه ی ذهنی در مقطع راهنمایی و دبیرستان آغاز کرد.

این مرکز اکنون در مقطع متوسطه ی اول پیش حرفه ای استثنایی و متوسطه ی دوم حرفه ای، صاحب 46 دانش آموز دختر با نیازهای ویژه ذهنی و همچنین نابینا و نیمه بینا می باشد و به صورت هیأت امنایی اداره می گردد.

مدرسه هادوی در سه طبقه شامل 4 اتاق، 3 کلاس مجهز به رایانه، دستگاه ویدئو پروژکتور و تخته هوشمند و وسایل کمک آموزشی و 8 کارگاه مجهز آشپزی و شیرینی پزی، قالیبافی، خیاطی، صدف، سفالگری، کارگاه مجهز و مبله ی مهارتهای اجتماعی، نمازخانه و کتابخانه ی هوشمند می باشد.

نیروی انسانی مرکز نیز متخصص و مجرب بوده، همگی دارای مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد علوم تربیتی، روانشناسی کودکان استثنایی، مدیریت آموزشی و رشته های فنی و حرفه ای مثل قالیبابی و طراحی دوخت و... می باشند.

به کوشش خیّرین، در سال 1388، اولین کارگاه تولیدی- حمایتی فارغ التحصیلان دارای نیازهای ویژه ی ذهنی در کشور،  به شکل تعاونی و هیأت امنایی، با هدف هنرآموزی و اشتغال خانگی فارغ التحصیلان و تقویت مهارتهای اجتماعی و شغلی ایشان، در مرکز تأسیس گردید.

 بدین منظور، یکی از کارگاه های بزرگ مدرسه، به نام «خانه ی رویش»، مجهز به امکانات لازمه گردید تا فارغ التحصیلان زیر نظر مربی متخصص، ضمن تولید محصولاتی از قبیل شیرینی، سرمه دوزی، ترشیجات، سرویس آشپزخانه و  ... قوانین کار را بیاموزند و برای ورود به جامعه آماده باشند.

دانش آموزان بر اساس علاقه، استعداد وتوانائیها ی جسمانی ، حسی و حرکتی وهمچنین نظر والدین ، دبیران وسرپرستان آموزشی  به یکی از حرفه های اصلی دایر در مرکزهدایت می شوند.

1-کارگاه خیاطی : آموزش خیاطی ( سرویس آشپز خانه ، سرویس حوله ، ملحفه ، پرده و.........)
2-کارگاه فرش: آموزش وبافت طرحهای تابلویی و گبه  
3- کارگاه سفال : آموزش ورز دادن گل وآموزش اشکال هندسی و حجمی ، قالب زنی و ...)
4- کار گاه هنر در خانه : آموزش رایانه

متناسب با حرفه اصلی، حرفه فر عی نیز به دانش آموزان آموزش داده می شود.که حرفه های فرعی عبارتند از :
1- کارگاه سر مه دوزی :« آشنایی با ترمه و سرمه های مختلف ، آموزش ساقه دوزی ، گل وبرگ و شکوفه روی ترمه  و.. »
2-  کارگاه صدف :« شناسایی صدف ها ، تهیه تابلو های صدف ، ساخت مجسمه های صدفی و...»
3-   کارگاه آشپزی : « آموزش انواع شیرینی ها وغذاهای ساده و...»
4-  کارگاه مهارت زندگی : » آموزش مهارتهای اجتماعی .

در کنار آموزشهای کارگاهی دروس تئوری نیز که اغلب به صورت کار گاهی یست از قبیل ریاضی ، اجتماعی ، فارسی ، دینی ،قران ،علوم ، پرورشی و هنر و ورزش به آنهاآموزش  داده می شود.

آشنایی با اهداف دوره متوسطه حرفه ای

در راستای تحقق اهداف آموزش وپرورش وتوانبخشی متناسب با تواناییها ونیاز های دانش آموزان استثنایی وبه منظور آماده کردن آنها برای کسب موقعیت اجتماعی و اقتصادی متناسب با ویژ گیهاو شرایط ذهنی و رفتاریشان ایجاد مراکز مهارتها ی حرفه ای وهنرستان لازم وضروری به نظر رسید .

 عمده ترین دلایل این ضرورت عبارتند از:
1- دانش آموزان در ابتدا ی ورود به مقطع مهارتها آمادگی لازم برای وارد شدن به اجتماع را ندارند و در این دوره مهارتهای اجتماعی به دانش آموزآموخته می شود .
2- این دانش آموزان در مرحله گذران سن بلوغ می باشد .و امکان انحراف آنها در این سن بالا می رود ، این دوره به دانش آموز کمک می کند تا مها رتها ی لازم برای یک زندگی مطلوب را کسب نمایند.
3- دانش آموز ان در ابتدای ورود به دوره متوسطه حرفه ای باید مهارتهای لازم را کسب نمایند تا برای ورود به به اجتماع آمادگی لازم را داشته باشند .

4- از جمله مها رتهایی که دانش آموز در این سن نیاز به فراگیری آن دارد عبارتند از :

الف : پرورش مهارتها ی شخصی
ب: افزایش تواناییها ومهارتهای اجتماعی
ج: مهارتها ی حرفه ای و شغلی
د: رسیدن به کفایت اقتصادی نسبی
ه: رسیدن به استقلال نسبی
خدمات ارائه شده توسط مرکز هادوی به دانش آموزان

خدمات آموزشی :

• بازدید کلاسی ، تهیه کیت ها آموزشی ،برگزاری جلسات شورای دبیران و جلسات کار گروهی بین همکاران و تهیه بانک اطلاعات و بانک جایزه

خدمات پرورشی:
• برگزاری مراسم ایام ا... جشن ها و شهادتها ،مراسم نماز جماعت ، برگزاری بازدیدها ی مختلف ، استفاده از کتابخانه در ساعات فوق برنامه ، اجرای مراسم آغازین ، شرکت دادن دانش آموزان در مسابقات فرهنگی هنری

خدمات مشاوره ای :
• برگزاری جلسات آموزش خانواده هر ماه یکبار ، بر گزاری جلسات مشاوره ای بصورت کلاسی و اختصاصی و، جذب کمکهای خیرین جهت تجهیز مدرسه و کمک به دانش آموزان بی بضاعت ، بازدید از منازل دانش آموزان

• خدمات کارگاهی :
• تخصیص کار گاهها به درس تئوری و عملی
• تجهیز کار گاهها با وسایل کمک آموزشی ، وسایل مورد نیاز کار گاهی از جمله ( چرخ خیاطی ، سر دوز ، ویدئو ،رایانه

خدمات بهداشتی :
• اجرای طرح آهن ، انجام معاینات بهداشتی ، اختصاص ساعت بهداشت به آموزش مسائل بهداشتی ، دعوت از کارشناس ایمنی و بهداشت و ایمنی ، بیمار یابی وارجاع دانش آموزان به مراکز بهداشت و متخصصین ، انجام کمکهای اولیه ،کنترل بهداشت فردی دانش آموزان و بهداشت محیط

مدرسه ی هادوی از ابتدای تأسیس تاکنون، به عنوان یکی از فعّال ترین و پویاترین مدارس استثنایی، نه تنها در استان بلکه در در سطح کشور مطرح بوده و هست.

دستاوردها و موفقیت های مرکز در زمینه های مختلف طی سال گذشته عبارتند از:
1-    مقام اول توسط دانش آموزان در رشته قالی بافی در سطح کشور در سال تحصیلی 93-92
2-    مقام دوم توسط دانش آموزان در سرود درسطح استان در سال تحصیلی 93-92
3-    مقام اول و دوم توسط دانش آموزان در رشته قرآن در سطح استان در سال تحصیلی 93-92
4-    مقام دوم توسط دانش آموزان در المپاد علمی در سطح استان در سال تحصیلی 93-92
5-    مقام سوم تیمی توسط دانش آموزان در رشته دومیدانی در سطح استان در سال تحصیلی 93-92
6-    مقام دوم وسوم انفرادی توسط دانش آموزان در رشته دومیدانی در سطح استان در سال تحصیلی 93-92
7-    مقام اول،دوم و سوم توسط همکاران در الگوهای برتر تدریس در سطح استان در سال تحصیلی 93-92
8-    مقام اول توسط همکار در رشته طراحی سؤال در سطح استان در سال تحصیلی 93-92
9-    مقام اول توسط همکار در رشته طرح درس نویسی در سطح استان در سال تحصیلی 93-92
10-    مقام اول انجمن و اولیاء برتر در سطح استان در سال تحصیلی 93-92

 همچنین در سال های قبل نیز، دانش آموزان مرکز در رشته های مختلف مثل قالی بافی، خیاطی، سرود، نمایش، المپیاد علمی، قرآن و احکام و ... همیشه حائز رتبه های برتر بوده اند.

   جهت کسب اطلاعات بیشتر راجع به هنرستان حرفه ای استثنایی و همچنین عکس های بیشتر به آدرس سایت مرکز مراجعه نمایید. . www.hadavi.sch.ir