منو


ورود عضوها

امروز

بهمن ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷
۸
۹
۱۰
۱۱
۱۲
۱۳
۱۴
۱۵
۱۶
۱۷
۱۸
۱۹
۲۰
۲۱
۲۲
۲۳
۲۴
۲۵
۲۶
۲۷
۲۸
۲۹
۳۰

جستجو



آمارسایت

امام رضا(ع)

این مرکز در سال 1383 افتتاح گردید و پذیرای کلیه نوآموزان آسیب دیده شنوایی در محدوده سنی  بدوتولد  تا 7 سالگی می باشد.

 امکانات این مرکز شامل :
14 اتاق - 13 کلاس – نمازخانه 115 مترمربع – اتاق بازی 116 مترمربع مجهز به وسایل کامل – توانبخشی مجهز( شامل 3 اتاق گفتاردرمانی – 2 اتاق تربیت شنوایی و ا اتاق کاردرمانی ) – اتاق سمعی بصری – پارک بازی و یک کلاس هوشمند میباشد.

مدرک تحصیلی همکاران لیسانس و فوق لیسانس رشته های مرتبط با کودکان استثنایی می باشد. آمار کودکانی که از این مرکز در طی 3 سال اخیر به کلاس اول مدارس عادی رفته اند حدودا 50 دانش آموز بوده است که هنوز هم بصورت تلفیقی در پایه های مختلف به این مرکز مراجعه می کنند. در ضمن این مرکز جزء مراکز مرجع برای دانش آموزان تلفیقی تمام گروهها و پایه های ابتدایی می باشد.

خدمات آموزشی
بعد از ارزیابی اولیه که توسط تیم ارزیابی اعم از سرپرست آموذشی ، گفتاردرمانی ، تربیت شنیداری اجرا می شود. نوآموزان در سطوح 1 تا 5 جایدهی می شوند.

 ارزیابی نوآموزان در این مرکز در سه نوبت صورت می گیرد. مرحله اول همزمان با شروع سال تحصیلی جهت تعیین سطح آموزشی انجام می شود.

مرحله دوم دی ماه و به منظور بررسی میزان پیشرفت نوآموز و کسب اطمینان از موثر بودن برنامه آموزشی و تغییر سطح احتمالی نوآموز انجام می شود.

 در این مرحله در صورت عدم پیشرفت نوآموز، وضعیت وی از نظر میزان شنوایی ، سمعکها ، وضعیت جسمی ، وضعیت خانوادگی و وضعیت رفتاری بررسی می شود. و درصورت لزوم یا برنامه آموزشی نوآموز و یا سطح آموزشی وی تغییر می کند. مرحله سوم ارزیابی در پایان سال تحصیلی جهت ثبت در پرونده تحصیلی و نیز گواهی تحصیلی نوآموز انجام می گیرد.


آموزش خانواده
پذیرش نوآموزان در این مرکز منوط به حضور هر روز مادر جهت بهره مندی از خدمات آموزشی مرکز و بهبود تاثیرات آموزشی است.آموزش توأم مادر و کودک ، علاوه بر ایجاد امنیت روانی برای کودک و مادر ، موجب ایجاد توانایی در مادران جهت پیگیری آموخته ها و آموزش فرزندشان در منزل و نیز آموزش بقیه اعضاء خانواده در طول زبان آموزی در سالهای آینده خواهد شد.

 البته در سطوح بالاتر حضور مداوم مادر در کلاس ضرورتی نداشته و حضور مادران بنا به نیاز هر کلاس متفاوت میباشد.

مادران در این مرکز علاوه بر آموزش در کلاسها ، در جلسات آموزش خانواده گروهی که توسط واحد سرپرستی جهت آشنایی والدین با روش شنیداری کلامی AVT  برگزار می شود نیز شرکت می کند.

لازم به ذکر است در این مرکز آموزش کودکان با استفاده از روشهای نوین آموزش شنیداری – کلامی انجام می گیرد. که هدف اصلی آن کمک به نوآموزان برای حداکثر استفاده از باقیمانده شنوایی و در نهایت آموزش و رشد در محیط عادی و در کنار کودکان با شنوایی طبیعی می باشد.

نوآموزان پس از کسب مهارتهای لازم و گذراندن سطوح  5 گانه آموزشی در این مرکز می توانند به مهدکودکها و مدارس عادی رفته و در آنجا در کنار کودکان با شنوایی طبیعی آموزش ببینند.

واحد گفتاردرمانی
واحد گفتاردرمانی در ارزیابی و جایدهی نوآموزان در سطوح مختلف سهم بسزایی ایفا می کند.

بعد از جایگزینی نوآموزان در کلاسهای آموزشی برای آنها پرونده توانبخشی  گفتاردرمانی تشکیل می شود و در پوشه هر دانش آموز قرار می گیرد. در واحد گفتاردرمانی آموزش و درمان کودکان بر اساس ارزیابی اولیه و سطوح از پیش تعیین شده ، هماهنگ با آموزش مربی کلاس صورت می گیرد.

گفتاردرمان علاوه بر آموزش انفرادی کودکان ، جلساتی را به صورت گروهی در کلاسها با مربی کلاس برگزار می کندکه این جلسات به هماهنگی بیشتر آموزش مربی کلاس و گفتاردرمان می انجامد.

واحد شنوایی شناسی
در این بخش ارزیابی شنوایی کودکان ، ارزیابی و تنظیم سمعک آنان و معاینات دوره ای (اتوسکوپی) انجام می شود.

همچنین برای نوآموزان پرونده توانبخشی شنیداری تشکیل شده و با استفاده از جدیدترین تجهیزات توانبخشی و نرم افزاری و در فضای مناسب آکوستیک تربیت شنیداری انجام میشود و به کودک آموزش داده می شود تا در برقراری ارتباط از باقیمانده شنوایی خود ، حداکثر استفاده را بکند. تربیت شنیداری در این مرکز هم بصورت انفرادی و هم بصورت گروهی در کلاسها انجام می شود.

 واحد کاردرمانی
-    ارزیابی دانش آموزانی که مشکل جسمی دارند و ارجاع به مراکز موردنیاز و یا دادن تمرینات درمانی لازم به خانواده ( یا ارجاع برای کفش طبی و ...)

-    ارزیابی دانش اموزان دچار اختلال توجه و تمرکز و تحمل کاری بصورت انفرادی و در گروه درصورت نیاز ارجاع به پزشک متخصص یا کادر توانبخشی همراه با تمرینات منزل

-    تعیین میزان توانایی تحمل و توجه و تمرکز هر دانش آموز مشکل دار در کلاس و ارائه راهکار به معلم برای افزایش سطح تحمل و توجه و تمرکز و راهکارهایی برای افزایش بازده توجهی دانش آموز

-    کار انفرادی با دانش آموزانی که مشکل در برقراری ارتباط و عدم همکاری دارند و افزایش میزان همکاری و توجه و تمرکز و ارتباط بصورت انفرادی و در نهایت بصورت گروهی

-    ارائه راهکار برای دانش آموزانی که در گروه و کلاس مشکل دارند برای مناسب سازی فضا و موارد آموزشی

مسئولین وهمکاران این مرکز همواره در تلاش هستند تابا کسب وبروز رسانی اطلاعات خود در خصوص جدیدترین روشهای آموزشی وارتباطی کودکان کم شنوا ،ازطریق برگزاری کارگاه های آموزشی ،موجبات پیشرفت نوآموزان این مرکز رافراهم نمایند.

امید است باعنایت خداوند ویاری شما بزرگواران درانجام هرچه بهتر این مسئولیت ،موفق  شویم.